NLP in het onderwijs

De meerwaarde van NLP in het onderwijs

“The meaning of communication is the response you get.” Een vooronderstelling binnen NLP: het effect van communicatie is de reactie die je krijgt. Dat is een interessante stelling. Zeker in het onderwijs!

Want, de reactie die je krijgt, kan wel eens heel anders zijn dan die je bedacht had te krijgen.

Hoe zou het zijn als jouw communicatie zo aantrekkelijk wordt, dat elke leerling of student naar jouw boodschap luistert en nog meer wil horen? Hoeveel leuker zou het zijn voor jezelf en voor de groep of klas, als iedereen bewuster en respectvoller met elkaar communiceert?

“Kids do not remember what you try to teach them. They remember what you are.” – J.Henson

In dit artikel mijn gedachtegang over de meerwaarde van NLP in het onderwijs.

Kort over NLP

Richard Bandler (wiskundige) en John Grinder (linguïst) ontwikkelden Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) in de jaren zeventig. Zij ontwikkelden een model, waarmee miljoenen mensen nog steeds verbluffende resultaten boeken: het NLP Communicatiemodel. Dit model geeft de handleiding voor het succesvol besturen en voeden van gedachten, houding, stemgebruik, gedrag (dus de volledige communicatiecirkel) naar het uiteindelijk resultaat. NLP biedt hiermee een unieke leerstraat voor het begrijpen, verbeteren en optimaliseren van onze persoonlijke communicatie.

Waarom zou je als leraar of docent willen leren over NLP?

Technieken binnen NLP zijn gericht op effectieve, professionele en succesvolle communicatie. Met zowel onszelf als met anderen. Onderwijs ​= communicatie. Verbaal en non-verbaal. NLP en onderwijs vormen dus een hele mooie én zinvolle match.

De meerwaarde van NLP in het onderwijs. NLP Practitioner

Hoe handig zou het zijn als je als docent, leraar, onderwijzer, groepsleerkracht of leerlingbegeleider beschikt over een set unieke vertel-, verhaal-, presenteer- en vraagtechnieken? Wat zou het je aan gemak en plezier brengen als je in staat bent zo flexibel te communiceren, dat je elke leerling helpt en elke leerling jouw boodschap begrijpt? Hoeveel rust en energiereserve zou het je opleveren, als je iedereen in de klas kunt bereiken met jouw verhaal? En, wat zou het de leerlingen of studenten en de school zélf voor enorme voorsprong geven als ook zij bekend zijn met het NLP Communicatiemodel? Zou dat bijdragen aan nog leuker en effectiever onderwijs, meer begrip en een betere sfeer? Vast!

Wat biedt NLP specifiek binnen het onderwijs

NLP geeft onder andere antwoorden op regelmatig terugkerende vragen als:

  • Hoe bouw ik snel en moeiteloos een band op met de leerlingen, zodat ze graag luisteren?
  • Hoe leer ik mijn leerlingen makkelijker leren en meer ontspannen toetsen maken?
  • Hoe kan ik echt helpen bij het doorbreken van negatieve gedachten van een leerling?
  • Hoe steun ik mijn studenten in het ontwikkelen van mentale kracht en positieve mindset?
  • Hoe motiveer ik mijn leerlingen doelen te stellen én leer ik ze hoe ze die kunnen halen?
  • Hoe ga ik beter om met werkdruk, tijdsdruk en verhoog ik tegelijk mijn werkplezier?
  • Hoe word ik nog bewuster van en flexibeler in mijn communicatie als docent?
  • Hoe kan ik mijn gesprekken met ouders en met andere docenten professionaliseren?
  • Hoe speel ik het beste in op de verschillend leerstijlen in de klas?

“You cannot teach a man anything, you can only help him find it within himself.” – Galileo

Waarom anderen in het onderwijs kiezen voor NLP

Zelf geef ik veel trainingen aan groepen en begeleid ik sprekers, trainers en anderen die doceren. Ook zij ervaren, horen en zien hoe behulpzaam NLP communicatietechnieken zijn. NLP heeft ook hen communicatie- en presentatievaardigheden gegeven, waardoor zij nu makkelijk, aantrekkelijk en effectief communiceren met prachtige resultaten als gevolg.

NLP gaat over persoonlijke kracht, verhoging van weerbaarheid, persoonlijke ontwikkeling én het professionaliseren van effectieve en aantrekkelijke communicatie. Deze combinatie maakt dat vele anderen in het onderwijs ook kiezen voor een NLP opleiding.

“I never teach my pupils, I only attempt to provide the conditions in which they can learn.” – Albert Einstein

Resultaten

Wat als je nu de voordelen van NLP niet benut, binnen het onderwijs? Dan hou je mogelijk rumoerige groepen, blijf je onnodig energie lekken, blijf je herhalen en blijf je zoeken naar oplossingen. Start je nu wél met een NLP Opleiding, dan leer je de vaardigheden om rustig en zelfverzekerd voor de groep te staan, kun jij jouw boodschap steeds makkelijk en aantrekkelijk overbrengen op de manier zoals jij wilt, krijg je de reacties zoals jij voor ogen had, zal er aandachtig en geboeid naar je geluisterd worden én ben je in staat elk individu te motiveren om enthousiast verder te gaan.

De meerwaarde van NLP communicatietechnieken in het onderwijs. NLP Practitioner

Ik beloof je: ongeacht hoe goed je al bent in wat je doet, leren over NLP biedt een uniek proces naar nog meer plezier, succes en voldoening in je leven en werk in het onderwijs!

“The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires.” – W. A. Ward

Heb je vragen of opmerkingen over dit artikel? Wil je nog sparren over wat NLP specifiek voor jou of voor leerlingen en studenten kan betekenen in het onderwijs? Laat het mij weten, neem zeker contact met mij op. Delen van dit artikel mag uiteraard!

Goede groet, Remko Grijm

Certified Trainer of NLP en Master Coach

“Training differently…making the difference” – Remko Grijm